Gravendijckseweg, '-s- 50Website: www.vanderwielbouw.nl
Telefoon: (071) 36 192 04

Aannemersbedrijf Van der Wiel Bouw BV

‘Gravendijkseweg 50;
Aannemersbedrijf Van der Wiel Bouw BV.

Van der Wiel Bouw BV is een bouwbedrijf dat voor een groot deel zelf ontwikkelt en concepten uitdenkt.
Vanuit de wensen van de klant, de vraag uit de markt en door Van der Wiel Bouw zich te verplaatsen in de gebruiker, ontstaan de mooiste woonwijken en de meest functionele gebouwen.

Als wij er zelf willen wonen, werken of recreëren is het goed. Het is de slogan van Van der Wiel Bouw. Geen holle frase, wel een mentaliteit die in het dna van de organisatie zit. “We wonen en werken tussen onze klanten. Als we op een verjaardag worden aangesproken, dan liever over ons goede werk”, verklaren Ab van der Wiel (directeur-eigenaar) en Ed Zwart (directeur Bouw). Dat ze goed werk afleveren staat buiten kijf. Mensen staan letterlijk in de rij voor de projecten die Van der Wiel Bouw ontwikkelt en bouwt. Vrij uniek in een branche die het zwaarst is getroffen door de economische recessie.

In de bouwbranche voert de term ‘de klant centraal stellen’ steeds vaker de boventoon. Een goede zaak volgens Ab van der Wiel en Ed Zwart, echter voor hen is het niets nieuws onder de zon. “Van der Wiel Bouw werkt al 100 jaar zo”, vertelt Ab van der Wiel. “Als ontwikkelende bouwer zoeken we soms de verborgen markt: waar is behoefte aan en waar voelt men zich thuis? Een goed voorbeeld hiervan is Azzurro Wellness dat vier jaar geleden werd gestart in Noordwijk en een succes is. Dit centrum biedt iets dat er nog niet was: sporten in een prachtige omgeving waar het elkaar ontmoeten, de zogenaamde ‘social engineering’ centraal staat. Leden zien de lounge van Azzurro als hun tweede huiskamer, dat geeft voldoening.”

De klant centraal stellen en inspelen op behoeften lijkt in de basis misschien eenvoudig, maar uiteindelijk gaat het om complexe processen waarbij veel partijen betrokken zijn. Ed Zwart benadrukt het belang van goede communicatie daarin. “Vraag wat de wensen van je doelgroep zijn. Informeer bij bestaande klanten hoe zij het proces hebben ervaren. En wat zouden wij zelf willen? Je wilt bijvoorbeeld niet voelen dat je in sociale woningbouw woont, je wilt gewoonweg fijn wonen. Dus ook in sociale koopappartementen onder 200.000 euro maken wij hoge plafonds en grote balkons.”

Stormloop

Zelfs in crisistijd verkoopt Van der Wiel Bouw goed. Eind 2013 was er een stormloop op de nieuwbouwwoningen aan de Sint Jeroensweg in Noordwijk-Binnen. Binnen één dag werden alle 15 woningen in optie gegeven. “Dat komt omdat we als regionale bouwer de klant kennen. Het is belangrijk dat je weet voor wie je bouwt. Mensen willen bijvoorbeeld een complete woning, omdat meerwerk lastig gefinancierd wordt. Een woning uitgekleed aanbieden is dus geen optie”, vertelt Ed Zwart. Ab van der Wiel: “Het is belangrijk mensen te helpen bij het realiseren van hun droomwoning. Omdat niet iedereen een bouwtekening kan lezen werken we met schaalmodellen, modelwoningen en artist impressions. Zo geef je potentiële klanten een goede indruk van wat ze van ons en van hun nieuwe woning mogen verwachten.”

Geen kunstje

Voor Van der Wiel Bouw werpt de klant centraal stellen vruchten af. Toch is het niet zomaar een kunstje dat je uitvoert. Ed Zwart: “Het moet in je dna zitten; in de bedrijfscultuur verankerd zijn. Van secretaresse tot timmerman. En denk ook niet dat het makkelijk is. Je haalt jezelf veel op de hals. Het kost tijd, maar wij worden hier blij van. We kunnen 100% achter ons werk staan.” Dat betaalt zich voor het bouwbedrijf uit in trouwe klanten. Sommige families hebben al voor de derde keer een huis bij hen gekocht. “Onze klanten zijn onze ambassadeurs.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *